søndag 16. september 2012

Tid for pakking?

Det er ikke alltid lett å pakke til treff. Alt for ofte ender det med at man trykker alt man har ned i adskillige kolli for bare å få brukt en brøkdel av det man har strevd med seg. Vår kjære klisterbanditt, Monica, har tatt affære med seg selv. Masse gode tips å finne her. Vi presenterer herved:

Klisterbanditt Monicas pakkeliste


Vi har vel alle sittet der kvelden før vi skal på treff, må pakke scrappekofferten, veska, bagen eller plastkassen. Å spare plass kontra å ta med hele scrapperommet… det er spørsmålet! Er du en av de som pakker med hele scrapperommet og er fornøyd med det så les noe annet!
I fjor hadde jeg med scrappekofferten, den matchende scrappeveska, en ryggsekk, revolutionmaskina og en plastpose med saker jeg kom på at jeg måtte ha med i siste liten. Alt sammen stappe fullt så det tøt utover! Ja og så totally coolen i tillegg til det igjen. Seks kolli totalt! Stansemaskina ble ikke brukt, ingen av «i sistelitentingene» ble brukt, i ryggsekken brukte jeg to ting (blomster og 5 cm washitape) og jeg lette febrilsk i rotet i kofferten for der var det kaos. I år tenker jeg følgende; I år skal jeg pakke mer fornuftig. Kanskje noen kit, og i hvert fall ikke ha med seks kolli. I år er planen (kremt) å ha kun, og jeg understreker med fet skrift, kun ha med scrappekofferten og den skal romme alt jeg behøver for et perfekt scrappetreff!
Hvordan i alle dager skal jeg klare dette?
Bilder og stempeltrykk
Å ha med hele bildekartoteket kan være kjekt, da kan man jo sitte og bla og lete blant alle bildene man har, julebildene fra i fjor og i forfjor. Det tar masse tid, det er litt stressende og bildekartoteket tar stor plass og er i veien overalt. I år har jeg bestemt på forhånd hva jeg skal scrappe. For sikkerhets skyld skriver jeg ut bilder nok til 15 LO-er, mens jeg antagelig kommer til å lage en tredjedel.
Kartong og mønsterark
Tenk om jeg ikke har lyst til å scrappe alle LO-ene med hvit kartong eller kraftkartong i bakgrunn, tenkte jeg i fjor. Kanskje best å pakke med all kartongen jeg har så kan jeg velge helt fritt. Så det gjorde jeg. I år skal jeg ha med meg et ark kartong av hver farge pluss litt mer av hvit kartong og kraftkartong, og behøver jeg litt mer av noe kan jeg kjøpe seg et ark eller to på butikken på treffet, eller bytte til meg  av en venn.
Siden jeg allerede har valgt ut bilder velger jeg ut noen mønsterark jeg tror passer til bildene og tar med meg en liten passende bunke resteark. Jeg tar med litt gøyale ark, litt vintage og et par fine bakgrunnsark. Jeg rekker uansett ikke å lage 300 LO-er så hvorfor ha med seg 300 ark? I år blir 20 mønsterark med meg på treff og kanskje jeg kjøper et eller tre hvis jeg «må» ha noe annet.
Limprodukter
Lim er en smak og behag sak. Alle har sin favoritt, mens noen er limomane, som meg, og må ha alle typer lim med.
Pynt
Trenger du 200 knapper og 99 meter bånd på treff? Hvis ja: ta det med deg. Hvis nei, hva med å lage en liten knappepose og båndpose, ta med noen av favorittblondene dine og et lite utvalg bånd.
Må du ha med hele samlingen thickers eller kan du velge noen alfabeter? Favorittrullene med washitape tres på en «vaktmesterring»
Med hauger av chipboard, grungeboard og klistremerker er det lett å gå i fella, og ha med seg nok til å scrappe 200 LO-er eller kort. For min del går det etter godteposeprinsippet, med bittelitt av det meste. Ikke så mye at jeg mister oversikten men nok til at jeg har litt å ta av.
Og hva med blomsterhavet? Pakking går selvsagt mye på hva man faktisk bruker, og bruker du blomster på alle kortene er det bedre å ha med mye av det du bruker mest, og mindre av det du ikke bruker. For meg rekker det med en liten «godtepose» mens jeg regner med at noen har en hel blomstereng med seg. Smak og behag!
Små matpakkeposer er fine størrelser til mix-poser og jeg har lagd meg ei lita «skattekiste» med metall, brads, bling og lignende småpynt  som kan stå fremme hele tiden istedenfor å ha med seg masse unødig emballasje som tar opp masse plass.
Glimmermist/colorwash/dylusion
Det er gøy å splæsje og sprute men flaskene tar mye plass. Har du 30 flasker mist er det fristende å ha med seg alle fargene, men behøver du egentlig det? Reiser du på treff med gode venner kan man samkjøre pakkingen litt, hvis Lise Mariann tar med seg klare sterke farger kan f.eks. Mette ta med seg pastellfargene? I årets scrappekoffert blir det med meg følgende: hvit, rød, gul, blå, grønn, brun og svart spray og ikke en farge mer.
Stensiler og masker
Stensiler og masker er paddeflate og tar heldigvis liten plass, alle som vil får bli med og pakkes sammen med mønsterark og kartong.
Maling, glitter, stempelputer, tusjer og stains
Behøver jeg å ha med alle 24 flaskene med paint dabbers? NEI! Halvparten er dessuten uttørket. Å dra på uttørkede dabbere, som jeg gjorde i fjor er lite vits i. Hvit, turkis, rød, grønn og gul er årets heldiggriser som får bli med på treff! En hvit cracle paint, hvit sticles som går til alt og noen H2O bokser. Prøver å tenke plassbesparing, og det hele får plass i en liten matpakkepose fra IKEA.
Lager du kort pakker du selvsagt annerledes enn en LO-lager og har gjerne med deg alle farger og alle stempelputene, reinkerne eller promarkersene dine og det utgjør fort en del plass. Hva oppevarer du disse i? Ofte kan oppbevaring ta masse unødvendig plass. På et treff var det ei som hadde absolutt alle farger med distressink. Hun oppbevarte dem i en vanlig blank brødpose. Av og til er det enkle det beste! Siden jeg ikke lager kort blir det med meg maks fire stempelputer, mest til sverting av kanter og farging av chipboard.
Skrivesaker
Jeg pakker alt av skrivesaker og tusjeri et lite pennal før jeg har bestemt meg for om jeg skal ha med totally cool’en eller ikke. (Ender sikkert opp med den) men mens jeg tenker ligger de i alle fall i et penal. Så det så!
Stanseverktøy og puncher
Å pakke med seg alle diesene, cuttlebugen, wagabond, bigshot og lignende utgjør ofte et ekstra kolli. Hva med å stanse ut litt av favorittdiesene på forhånd, gjerne på hvitt papir så kan du selv velge farge på treffet? En liten godtepose med diekuts gjør det lettvint å pynte LO-en eller kortet. Er man en gjeng som er på treff sammen kan man kanskje avtale at en har med seg maskin, mens andre tar med dies. Det er ikke alltid like morsomt å dra med seg fem kolli på toget, men punch eller tre er det vel alltids rom for. Jeg reiser ingen steder uten doily lace, word window punch og hjørneavrunderen.
Andre verktøy

Quickutztang, bigbite, puncher, varmepistol osv er kjekke greier. Problemet er bare at det KAN koste mer enn det smaker. Å ha med bigbite hvis alt du skal lage er et hull kan være daukjøtt i scrappekofferten. Hvis du skal lage et minialbum, eller noe annet og vet du kommer til å behøve å sette hull kan det være lurt å sette hullet hjemme, og vips: en kilo (eller noe sånn) lettere koffert. Verktøy kan også samkjøres. Hvis du tar med hulltang så tar jeg med varmepistol. Ellers er skjærebrett, kutteunderlag, saks, linjal, skalpell, syl og malepensler kjekke saker på treff!
Tørkerull, babywipes, kleenex
Ja her er det smak og behag. Jeg må ha alle slag og disse går fint i totally coolen

Kort oppsummert:
  •          Gå sammen med en venn, den ene har med noe som den andre ikke har med og omvendt.
  •          Ziplockposer, matpakkeposer, isbokser og lignende er superkjekke til blandingsposer og  «godteposer».
  •          Lag deg ei skattekiste med favorittpynt, ikke bær på masse unødvendig emballasje
  •          Forbered pakkingen litt, velg bilder og ark på forhånd – da sparer du masse tid!
  •          Pakk mer av det du bruker mest, og et lite utvalg av det du sjelden bruker.
  •          Ha med nok lim – det er surt å gå tom for favorittlimet!
  •          Stans og punch ut figurer og lignende på forhånd om du vil bære et kolli mindre.
  •          Husk en ordentlig godtepose også, det er lov å kose seg på treff!

Og tror du ikke det er mulig å være så strukturert og streng med seg selv som Monica skrev? Ja, jeg trodde i alle fall ikke det var mulig, men det var før jeg ble tilsendt ferdig utvalgt innhold til koffert og bordveske. Sjekk bildene da! 




God pakking!

Ingen kommentarer: